zaterdag 6 februari 2010

facebook e.a.

Inderdaad Sandra => de officiële weg ! De bedoeling is om, samen met andere 2.0-minded collega's, een informatieve en frisse kijk op de bib te geven en dit om de groep die uren achter de PC zit te enthousiasmeren om (terug) gebruik te maken van de bibliotheek. Facebook lijkt mij daar een handig middel toe. Als die FBpagina een tijdje loopt en goed onderbouwd is, èn als we hopelijk wat positieve reacties krijgen van leners => zie ik niet in waarom het bestuur er tegen zou zijn. Enfin, time will tell !

LibraryThing => Heb een paar favorieten aangeduid op www.librarything.com/catalog/greet_d_s
Handig met die 'recommendations' en ook dat je kan zien wie er nog zoal dezelfde soort boeken leest enz. => goed om nieuwe titels te ontdekken dus.

De sociale bibliotheekcatalogi => Interessant voor de lezer ? Ik denk dat de gemiddelde lener gewoon wil weten of het werk van zijn keuze op dat moment aanwezig is in zijn eigen bibliotheekje. Voor studenten, mensen die allerlei opzoekingswerk verrichten=> daar is worldcat toch wel 'het gat in de markt'. Zelf zocht ik naar de film 'Galantuomini' van Edoardo Winspeare (een deel ervan werd gefilmd in een plaats in Z-Italië waar ik al eens een paar keer verbleef) en ja hoor => ze hebben de DVD in de Glasgow Library. Onze bibliothecaris zoekt ook al lang naar 'The Hollywood Librarian' en de dichtsbijzijnde bib die deze DVD in bezit heeft ligt in Maryland, U.S. Toch eens een IBL indienen dan ???

2 opmerkingen:

  1. Dag Greet,

    Je opmerking over gebruikers die enkel willen weten of iets er is in de eigen bibliohteek, las ik ook al bij enkele van je collega's. Ik stel je dus dezelfde vraag: wordt van IBL dan weinig gebruik gemaakt?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zeker niet => wij krijgen veel IBL aanvragen en doen veel IBL aanvragen. Feit is wel dat we dikwijls onze leners er eerst moeten op wijzen dat de mogelijkheid bestaat om een materiaal uit een andere bib te ontlenen. De meeste mensen zijn daar wel enthousiast over => omdat de aanvragen in +90% lukken (juiste cijfer weet ik niet) èn omdat het relatief snel gaat (2 à 3 dagen). Msschn moet ik mijn mening wel herzien dus !

    BeantwoordenVerwijderen